روزئولا اینفنتوم

روزئولا که به نام روزئولا  اینفنتوم یا بیماری ششم معروف است یک عفونت ویروسی می باشد.

این بیماری معمولا کودکان 6ماه تا 2سال را تحت تاثیر قرار می دهد .

بیشترین ابتلا در سن مهد کودک می باشد. بزرگسالان اغلب به این بیماری مبتلا نمی شوند.

علائم شامل تب،آبریزش بینی ،سرفه و گلودرد می باشد.

بثورات پوستی بااتمام دوره تب ظاهر می شود.روزئولا یک بیماری خطرناک نمی باشد و در طی یک هفته بهبود می یابد.

روزئولا یک بیماری مسری است که از طریق ترشحات تنفسی که در هوا پخش می شود انتشار می یابد.بعد از اینکه  دمای بدن کودک به وضعیت نرمال برگشت بثورات پوستی صورتی رنگ ظاهر می شود.

علائم

علائم روزئولا  به طور معمول 5تا 15 روزبعد از آلودگی  با ویروس ایجاد می شود با این حال در موارد خفیف نشانه های بیماری قابل تشخیص نمی باشد.

علائم شایع روزئولا

1-بثورات پوستی

در روزئولا بثورات پوستی معمولا از ناحیه تنه شروع می شود.بثورات قبل از انتشار به بازوها،گردن ،پاهاوصورت از تنه شروع می شود. این بثورات بصورت دانه های صورتی که حالت برجسته یا صاف دارد ظاهر می شود.

این بثورات باعث خارش و ناراحتی نمی شود  و در طی چند روز ناپدید می شود.

2-علائم تنفسی فوقانی

بعضی کودکان علائم خفیف تنفسی را قبل از ظهور تب یا همزمان با آن دارند.این علائم شامل موارد زیر است:

سرفه

اسهال

تحریک پذیری

کاهش اشتها

آبریزش بینی

گلودرد

تورم چشم ها

تورم غدد لنفاوی گردن

تب بالا و ناگهانی یکی از اولین نشانه های روزئولا است که در این زمان، بیماری بسیار مسری است.

تب گاهی می تواند به  40/5 `C   برسد و به مدت 3تا 5 روز به طول بینجامد.

علت بیماری

گاهی روزئولا قبل از بروز بثورات پوستی قابل سرایت است،ودر هر زمانی در سال رخ می دهد.علت بیماری یک نوع ویروس است که بیشتر ویروس هرپس انسانی 6,عامل بیماری است ولی گاهی هرپس انسانی7 نیز عامل بیماری می باشد.

اکثریت کودکان در سن پایین مبتلا به این بیماری می شوند.

کودکان در سن 6 تا 15 ماهگی که سیستم ایمنی آنها هنوز توسعه نیافته است بیشتر در معرض خطرات بیماری هستند.

عوارض

در صورتی که بیشتر افراد مبتلا به روزئولا در عرض 7 روز بهبودی کامل می یابند،به طور نادر این بیماری باعث ایجاد عوارضی می شود.

بعضی ازکودکان دچار تشنج می شوند که بصورت  تب و تشنج می باشد.تشنج بیشتر در کودکانی که تب بصورت سریع افزایش می یابد رخ می دهد.

تب و تشنج معمولا به کودکان سالم آسیبی وارد نمی کند.مشکل معمولا در کودکانی است که نقص سیستم ایمنی دارند.

عوارض روزئولا بیشتر در کودکانی رخ می دهد که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند.

افراد دچار نقص سیستم ایمنی  شامل افراد مبتلا به HIV،ایدز،لوکمی و هم چنین افرادی که پیوند عضو دریافت کردند،می شود.

ازدیگر عوارض می توان پنومونی(سینه پهلو) ،آنسفالیت  ( التهاب مغزی) رانام برد که دومی تهدید کننده حیات

می باشد.

چه وقتی به پزشک مراجعه شود

1-تب بالاتر از  39/4 C

2-تبی که بیشتر از یک هفته طول بکشد.

3-بثورات پوستی که در مدت بیشتر از 3روز هیچ بهبودی نداشته باشد.

افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی اگر با فرد مبتلا به روزئولا تماس داشته اند ،باید فورا به پزشک خود مراجعه کنند. هنگام ابتلا به تب و تشنج حتما با مرکز اورژانس تماس بگیرید.

تب و تشنج معمولا در افرادی که تب خیلی بالا دارند یا بطور ناگهانی افزایش تب رخ می دهد،ایجاد می شود.

درمان

هیچ درمان اختصاصی برای این بیماری  وجود ندارد ،اما دارو ها و درمان های خانگی باعث کاهش ناراحتی و کنترل علائم می شود.

مایعات

باید بطور مرتب به کودکان مایعات به ویژه آب بدهید.

نوشیدن مایعات کافی برای جلوگیری از کم آبی در درمان روزئولا بسیار مهم است.

کودکان باید بطور مرتب مایعات بنوشند که این مایعات شامل:

1-آب

2-سوپ آبکی

3 -محلولهای الکترولیتیORS))

4-لیموناد

5-نوشابه های ورزشی

داروهای بدون نسخه

ممکن است داروهای ضد درد مشخصی طبق نظر پزشک تجویز شود.

داروهای ضد تب شامل استامینوفن و ایبوپروفن می باشد.

به کودکان زیر 16 سال نباید هرگز آسپیرین داد،مگر آنکه پزشک آنرا تجویز کرده باشد.

مصرف آسپیرین در کودکان با سندروم ری  مرتبط است که یک شرایط تهدید کننده حیات است.

داروهای ضد ویروسی

ممکن است پزشکان در بیماران با ضعف سیستم ایمنی گان سیکلوویر تجویز کنند که مانع تکثیرDNA ویروس می شود.

آنتی بیوتیک در درمان روزئولا نقشی ندارد.

استراحت

ممکن است کودکان نیاز به استراحت در بستر تا زمان فروکش کردن تب داشته باشند.

با این حال هنگامی که آنها به اندازه کافی بهبود یافتند که قادر به شرکت در بازی و فعالیت های کودکانه هستند،نباید آنها را مجبور به استراحت کامل کرد.

این نکته مهم است که در زمان سرایت بیماری ،بیش از حد فعالیت نکنند و در تماس با بقیه افراد نباشند.

خنک کردن

بیمار می تواند ناراحتی ناشی از تب را با موارد  زیر کاهش دهد:

1-استفاده از حمام آب ولرم

2-استفاده از کمپرس سرد روی پیشانی

3- استفاده از ملحفه ی سبک به جای لحاف سنگین

هرگز از آب سرد یا یخ استفاده نشودچون باعث لزر می شود . کودکانی که 24 ساعت بدون تب هستند و هیچ علامت مهمی ندارند می توانند به فعالیت نرمال برگردند.

چگونه از بیماری می توان پیشگیری کرد

هیچ واکسنی برای پیشگیری از روزئولا  وجود ندارد.

پیشگیری شامل جلوگیری از تماس با افراد آلوده است، برای همین،این نکته مهم است که کودکان مبتلا به روزئولا نباید با کودکان دیگر تماس داشته باشند تا زمانیکه تب آنها قطع شود.

افرادی که با فرد مبتلا به روزئولا  نباید با کودکان دیگر تماس داشته باشند تا زمانیکه تب آنها  قطع شود.

افرادی که با فرد مبتلا به روزئولا تماس داشتند باید دستشان را بشویند تا مانع انتقال ویروس شوند به ویژه در برخورد با فردی که علیه ویروس آنتی بادی ندارد.

تمیز کردن سطوح خانه به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده یک ایده خوبی می باشد.

با آموزش مسائل بهداشتی  به کودکان می توان  ریسک عفونت را کاهش داد. بطور مثال هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کرده و بلافاصله دستمال را دور بیندازند.

در ضمن با ممانعت از به اشتراک گذاری فنجان،بشقاب و ظروف دیگر با دیگران ، تماس با بزاق آلوده کاهش می یابد.

روزئولا یک بیماری خطرناک نیست .معمولا به خودی خود و بدون عوارضی در عرض یک هفته با درمانهای خانگی علائم بیماری کنترل و ناراحتی کاهش می یابد.

اکثریت کودکان در سنین قبل مدرسه مبتلا به روزئولا می شوند که از آنها در مقابل عفونت مجدد در سالهای بعد محافظت می کند.