اوریون

اکتبر 2, 2019 توسط مدیریت0

اوریون یک بیماری مسری است که توسط یک ویروس از یک شخص  به شخص دیگر منتقل می شود . این انتقال از طریق  بزاق , ترشحات  بینی و تماس نزدیک با افراد صورت میگیرد.

این بیماری  بطور اولیه  غدد بزاقی را که غدد پاروتید نامیده می شود تحت تاثیر قرار می دهد .

این غدد مسئول تولید بزاق هستند. 3 نوع  غدد بزاقی در هر سمت صورت وجود دارد که در پشت و زیر گوش ها قرار دارند.

نشانه اصلی  اوریون تورم غدد بزاقی  است .

نشانه های بیماری اوریون

نشانه های اوریون معمولا 2 هفته بعد تماس با ویروس ایجاد می شود. علائم شبه آنفولانزا ممکن است نخستین علامت باشد که ظاهر می شود  که شامل  موارد زیر است :

1-خستگی

2-بدن درد

3- سردرد

4- کاهش اشتها

5-تب مختصر

تب بالا (حدود 39 درجه) و تورم غدد بزاقی  در چند روز آینده ظاهر می شود.

در تمام بیماران  غدد بزاقی  ممکن است  در ابتدا متورم نشود.

بصورت معمول , غدد بزاقی  بصورت دوره ای  متورم و دردناک می شوند .

بیماری  از هنگامی که ویروس وارد بدن می شود تا زمانیکه  غدد بزاقی  متورم شود قابل سرایت است.

بیشتر  افراد هنگام ابتلا به بیماری , علائم ویروسی را نشان می دهند , با این  حال تعدادی از کودکان علائمی را نشان نمی دهند یا علائم مختصری  در آنها  ظاهر می شود.

درمان اوریون

به علت اینکه  اوریون یک بیماری  ویروسی است , به آنتی بیوتیک و سایر داروها  پاسخی  نمی دهد, با این حال  می توانید  علامت درمانی   کنید تا اینکه کودک  احساس  راحتی بیشتری کند.

این در مانها شامل موارد زیر است:

1-هنگامی که  بیمار احساس خستگی می کند , استراحت کند .

2- استفاده از دارو های  مسکن مثل استامینوفن , ایبوبروفن برای کاهش  تب توصیه  می شود .

3-  تورم  غدد بزاقی  را با استفاده  از   کیسه های یخ , کاهش دهید.

4- مقدار زیادی  مایعات  را برای  جلوگیری   از کم آبی  ناشی از تب  به کودک دهید .

5-مواد غذایی نرم مثل سوپ,ماست و سایرغذاهایی که نیاز  به جویدن ندارد  به کودک بدهید ( جویدن هنگامی  که غدد بزاقی  متورم است دردناک می باشد.)

6-از غذاهای اسیدی  و نوشابه ها که باعث ایجاد درد در غدد بزاقی می شود پرهیز کنید.

یک هفته بعد از  تشخیص بیماری اوریون , کودک می تواند  به مدرسه برود. دوره بیماری اوریون  از زمان شروع علائم تا بهبودی  کامل بیماری   2 هفته است بعد از 10  روز از شروع بیماری  کودک  احساس  بهبودی  و بهتر شدن می کند. بیشتر افرادی که مبتلا به اوریون می شوند  برای بار دوم به این بیماری مبتلا نمی شوند.

در همان  نوبت اول  که کودک به ویروس مبتلا می شود  از بدن در برابر  آلودگی مجدد محافظت می کند.

عوارض اوریون

عوارض  بیماری اوریون نادر است و اگر درمان نشود می تواند بسیار  خطرناک باشد.

اوریون غالبا غدد بزاقی را درگیر می کند. با این حال این بیماری می تواند در مناطق دیگر بدن شامل مغز و اندام های  تولید مثل التهاب ایجاد کند .

ممکن است این بیماری  باعث التهاب  در بیضه  ها شود .  برای کاهش و تخفیف درد ,از کیسه یخ  استفاده می شود .

پزشک مممکن است داروهای مسکن قوی توصیه کند.

در موارد نادر التهاب بیضه ها باعث  نازایی می شود.

در دختر بچه ها ,اوریون ممکن است باعث التهاب تخمدانها شود.

التهاب ممکن است  دردناک باشد ولی   باعث صدمه  به باروری نمی شود. در خانمهای باردار اوریون  ریسک سقط را افزایش می دهد.

اگر مننژیت  و آنسفالیت اوریونی درمان نشود  , این  2 بیماری  بسیار  کشنده   می باشد.

مننژیت  به التهاب  پرده های  مغزی و نخاعی گفته می شود .

آنسفالیت به التهاب مغز گفته می شود .

هنگام ابتلا به اوریون , در صورت تشنج, کاهش سطح هوشیاری  و سردرد شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

پانکراتیت  به التهاب پانکراس یا لوزالمعده  گفته  می شود  که در داخل شکم قرار دارد .

التهاب لوزالمعده که در اثر  اوریون ایجاد می شود ,  یک شرایط گذرا است . علائم شامل درد , تهوع و استفراغ است.

ویروس اوریون باعث  ناشنوایی دائم در  5 در  10000 فرد مبتلا میشود .

ویروس باعث تخریب حلزون  شنوایی  می شود  که در گوش داخلی وجود دارد.

چطور می شود  از اوریون پیشگیری کرد؟

واکسن از بیماری اوریون پیشگیری میکند.

MMR کودکان و شیرخواران  واکسن

را در یک  زمان  مشخص دریافت میکنند.نوبت اول  MMR در یکسالگی و نوبت  دوم در 6_4 سالگی  تزریق می شود.

دریافت 2 دوز واکسن اوریون , حدود 88% محافظت ایجاد می کند.

یک دوز واکسن اوریون , حدود 78% حفاظت ایجاد میکند.

افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند , آلرژی  به ژلاتین  یا نئومایسین  دارند یا باردار  هستند نباید واکسن  MMR دریافت کنند.