التهاب گوش میانی در کودکان (اوتیت مدیا)

فوریه 5, 2019 توسط مدیریت0
1-1.jpg

عفونت گوش وقتی اتفاق می افتد که ویروس ها یا باکتریها به گوش میانی ، فضایی که پشت پرده گوش وجود دارد وارد شوند . هنگامی که یک کودک دچار عفونت گوش می شود ( که به آن اوتیت می گویند) گوش میانی با چرک (مایع عفونی) پر می شود . فشار چرک به پرده گوش می توانند بسیار دردناک باشد .

علائم و نشانه های عفونت گوش چیست :

درد گوش علامت اصلی عفونت گوش میانی است . کودکان ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشند :

1. تب
  2. اشکال در خوردن،نوشیدن یا خوابیدن،جویدن و مکیدن.
  3. دراز کشیدن ممکن است باعث ایجاد فشار و درد زیادی در گوش میانی شود .

کودکان بزرگتر امکان دارد از درد گوش شکایت کنند، اما کودکان کوچکتر تنها ممکن است ایرادگیر شوند یا بیشتر از حد معمول گریه کنند .

اگر فشار حاصل از ایجاد چرک و مایع داخل گوش میانی به اندازه کافی بالا باشد، می تواند باعث پارگی پرده گوش شود که به دنبال آن مایع چرکی گوش به بیرون جریان می یابد . عفونت گوش میانی علت شایع پارگی پرده گوش در کودکان است .

کودک با پارگی پرده گوش ممکن است سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشد ، یا صدای زنگ و وزوز در گوش شنیده شود .

عفونت گوش چگونه اتفاق می افتد ؟

عفونت گوش میانی معمولاً به علت التهاب و تورم در یک یا هر 2 لوله استاش( لوله ای که گوش میانی را به خلف گلو وصل می کند) اتفاق می افتد .

سرماخوردگی، عفونت گلو، ریفلاکس اسیدی معده یا آلرژی می تواند باعث تورم لوله استاش شوند. این تورم باعث می شود که ترشح مواد موکوسی مسدود شود سپس باکتری و ویروس در این موکوس رشد کرده و باعث تولید چرک می شود .وقتی پزشکان اصطلاح عفونت گوش را بکار می برند منظور آنها بیشتر عفونت و التهاب گوش میانی است تا التهاب گوش خارجی ( گوش شناگران). التهاب گوش میانی با افیوژن (مایع) هنگامی است که مایع غیر آلوده در گوش افزایش یابد که ممکن است بدون علامت باشد . اما در بعضی بچه ها این مایع باعث احساس پری در گوش می شود.

چرا کودکان مبتلا به عفونت گوش می شوند :

کودکان (مخصوصاً در 2 تا 4 سال اول زندگی) بیشتر از بزرگسالان مبتلا به عفونت گوش می شوند به دلایل مختلف :

1. لوله استاش در آنها کوتاهتر و افقی تر بوده و این باعث می شود که باکتری و ویروس به آسانی وارد گوش میانی شود . لوله استاش در آنها باریکتر است بنابراین بیشتر احتمال انسداد وجود دارد .
  2. لوزه سوم ( آدنوئید) که در خلف گلو قرار دارد در آنها بزرگتر است و در باز شدن لوله استاش اشکال ایجاد می کند .
  3. علل دیگر شامل در معرض دود سیگار بودن استفاده از بطری شیر ، نگهداری کودک در مهد کودک می باشد .

عفونت گوش در پسرها از دخترها شایعتر است .

عفونت گوش غیر مسری هست، اما سرماخوردگی که بعضی مواقع موجب گوش درد می شود مسری می باشد عفونت در طی زمستان، هنگامی که اکثر افراد به عفونت های تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی مبتلا می شوند، شایعتر است. (یک کودک مبتلا به عفونت گوش ممکن است علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی، سرفه یا گرفتگی بینی داشته باشد)

عفونت گوش چه مدت طول می کشد :

عفونت گوش میانی اغلب در 2 تا 3 روز بدون درمان خاصی بهبود می یابد . در برخی موارد حتی پس از درمان با آنتی بیوتیک ، عفونت مدت بیشتری طول می کشد (با مایع در گوش میانی برای 6 هفته یا بیشتر)

چگونه عفونت گوش تشخیص داده می شود :

پزشک با انجام معاینه فیزیکی و معاینه گوش، عفونت گوش میانی را تشخیص می دهد .آنها با استفاده از اتوسکوپ که یک وسیله کوچک شبیه چراغ قوه هست، پرده گوش را مشاهده می کنند .

چگونه عفونت گوش درمان می شود :

برای درمان عفونت گوش پزشک موارد بسیاری را در نظر می گیرد که شامل :

1. نوع و شدت عفونت گوش
  2. کودک چند وقت یک بار عفونت گوش می گیرد ؟
  3. عفونت گوش چه مدت طول کشید ؟
  4. سن کودک و سایر عوامل خطر
  5. آیا عفونت روی شنوایی تاثیر گذاشته است ؟

همه کودکان نیاز به درمان آنتی بیوتیکی ندارند زیرا بیشتر عفونتهای گوش به خودی خود بهبود می یابد .

بسیاری از پزشکان از روش انتظار و دیدن استفاده می کنند. برای چندین روز بدون آنتی بیوتیک برای تسکین درد از داروهای مسکن استفاده می کنند تا اینکه ببینند که عفونت بهتر شده است ؟

آنتی بیوتیک بطور معمول استفاده نمی شود زیرا آنها

1)  به عفونتهای ناشی از ویروس کمک نمی کنند

1. از مایع گوش میانی خلاص نمی شوید
  2. می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود
  3. معمولاً باعث بهبود درد در 24 ساعت اول نمی شوند و پس از آن نیز تنها اثر کمی دارد

هم چنین استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها منجر به ایجاد باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک می شود که پروسه درمان را سخت تر می کند .

اگر یک پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند، معمولاً یک دوره درمان 10 روز را توصیه می کند کودکان 6 سال و بالاتر که عفونت شدیدی ندارند ممکن است دوره درمان برای 7-5 روز طول بکشد .

بعضی از کودکان مثل آنهایی که دارای عفونت های مکرر هستند یا کاهش شنوایی یا تاخیر در صبحت کردن دارند، ممکن است نیاز به جراحی لوله استاش داشته باشند .

پزشک گوش و حلق و بینی لوله ( لوله تیمپانوستومی) را با جراحی ، جاگذاری می کند . که باعث تخلیه مایع از گوش میانی می شود . این عمل به ایجاد تعادل در گوش کمک می کند .

در چه موارد دیگری به آنتی بیوتیک نیاز هست :

آنتی بیوتیک ها می توانند درمان مناسب برای بچه هایی باشد که  شدت عفونت گوش در آنها زیاد است. پزشک آنها ممکن است آنتی بیوتیک های روزانه را برای پیشگیری از عفونت های آینده در آنها تجویز کند بچه های کم سن یا افرادی که بیماری شدیدی دارند ممکن است از ابتدای بیماری نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشند .

رویکرد انتظار و دیدن روش مناسبی برای کودکان مبتلا به شکاف کام، سندرم داون و بیماران با نقص سیستم ایمنی نمی باشد .

چگونه می توانیم به کودک کمک کنم تا بهتر شود ؟

با درمان آنتی بیوتیکی یا بدون آن، می توانید با استفاده از استامینوفین یا ایبوپروفن در مواقع درد و تب ، ناراحتی و درد کودک را کاهش دهید .پزشک همچنین ممکن است، قطره های گوش را برای کاهش درد توصیه کند البته در صورتی که پرده گوش پاره نشده باشد .

آیا عفونت گوش می تواند به شنوایی آسیب برساند ؟

ایجاد مایع در گوش میانی جلوی انتشار صدا را می گیرد، که می تواند منجر به شکایت کاهش موقت شنوایی شود.

کودکان با این مشکلات ممکن است :

1. به صداهای آرام پاسخ ندهند .
  2. نیاز به بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون داشته باشند.
  3. با صدای بلند صحبت کنند.
  4. در مدرسه بی توجه و سربه هوا به نظر برسند.

در کودکانی که التهاب گوش میانی با مایع ( افیوژن) دارند، مایع پشت پرده گوش از انتشار صدا جلوگیری می کند بنابراین کاهش شنوایی موقت ایجاد می شود که خیلی محسوس نیست در کودکانی که پرده گوش پاره شده است ممکن است صدای زنگ در گوش یا وزوز شنیده شود و شنوایی آنها کاهش می یابد .

آیا از عفونت گوش می توان پیشگیری کرد ؟

بعضی از انتخابهای شیوه زندگی می تواند به محافظت کودکان از عفونت گوش کمک کند .

دادن شیر مادر حداقل در 6 ماه اول زندگی به پیشگیری از اپی زودهای اولیه عفونت گوش کمک می کند .

اگر کودک با بطری شیر (شیشه پستانک) تغذیه شود ، کودک را در هنگام خوابیدن تغذیه نکرده و حتماً با زاویه ای به وی شیر دهید .

از تماس کودک با دود سیگار جلوگیری کنید که باعث افزایش تعداد و شدت عفونت های گوش می شود .

واکسیناسیون کودک را به روز نگه دارید، زیرا واکسن های خاصی به جلوگیری از عفونت گوش کمک می کند .

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت ؟

به ندرت عفونت های گوش که بهبود نمی یابند یا عفونت های شدید و تکراری گوش میانی منجر به عوارض می شود .

بنابراین بچه هایی که از گوش درد یا احساس پری در گوش شکایت دارند بویژه وقتی همراه با تب باشد اگر بعد از 2 روز بهبودی نداشته باشد باید توسط پزشک معاینه شود .

عوامل دیگری که باعث ایجاد گوش درد می شود شامل دندان در آوردن، جسم خارجی در گوش یا جرم سخت در گوش می باشد . پزشک شما می تواند علت ناراحتی کودک شما را یافته و آنرا درمان کند.