استفراغ در کودکان

استفراغ برای کودکان خوشایند نیست و ممکن است باعث نگرانی شما نیز شود .استفراغ  بدون تب درکودکان  با عوامل متعددی ارتباط دارد.

آنفولانزای معده

این بیماری مشابه آنفولانزای ویروسی نیست.این واژه ای است که هنگامی که افراد درمورد  گاسترو آنتریت صحبت می کنند از آن استفاده می شود. بیشتر مواقع گاستروآنتریت (التهاب گوارشی) بوسیله عوامل ویروسی مثل روتاویروس و نورو ویروس  ایجاد می شود اما عوامل باکتریایی مثل ایکلای وسالمونلا هم می تواند در ایجاد آن سهیم باشد.

اگر چه نورو ویروس گاهی با تب مختصری همراه است اما بیشتر مواقع در افراد مبتلا  تب ایجاد نمی کند.

نورو ویروس بسیار مسری می باشد .

کودکان از 3 طریق زیر به آن مبتلا می شوند:

1.کودک در تماس بافرد مبتلا به آن ویروس بوده است.

2.کودک غذای آلوده به این ویروس را خورده است.

3.کودک با سطحی که حاوی ویروس بوده  تماس داشته است و سپس دست خود را در دهان یا بینی قبل از شستشوی دست قرار داده است.

علائم و نشانه ها 12 تا 48 ساعت بعد از اینکه ویروس وارد بدن کودک شده ایجاد می شود.

همزمان با استفراغ ,اسهال,تهوع و دل پیچه وجود دارد.

اکثر کودکان در طی 1تا 3 روز بهبودی می یابند.

آلرژی غذایی

گاهی اوقات استفراغ  نشانه ای از آلرژی غذایی می باشد.استفراغ ممکن است تنها علامت آلرژی غذایی باشد.اما کودک می تواند علائم  دیگری مثل تنفس مشکل ,کهیر وسرفه های تکراری ویزینگ و اختلال در بلع داشته باشد.

90% از واکنش های آلرژیک مرتبط با غذاهای زیر می باشد:

1-بادام زمینی

2-مغزهای درختی(بادام,فندق,گردو)

3-ماهی

4- حلزون , صدف و میگو

5-تخم مرغ

6-شیر(گاو …)

7-گندم

8-سویا

شیرخواران کوچک که برای اولین بار شیر,سویا,غلات و دیگرغذاهای جامد را امتحان می کنند در معرض ابتلا به بیماری  به نام سندروم انتروکولیت ناشی از پروتئین هستند.

علائم 2تا 6 ساعت بعد از خوردن غذا ایجاد شده و بدنبال آن استفراغ مکرر ایجاد می شود .

هم چنین این کودکان ممکن است مبتلا به اسهال خونی شوند.

اگر هرگونه شکی در خصوص این بیماری وجود دارد  کودک خود را به نزد پزشک کودکان ببرید.

مسمومیت غذایی

هنگامی که در غذای مصرفی کودک میکروب وجود دارد شانس ابتلا به مسمومیت غذایی وجود دارد .

تعدادی از باکتریها که معمولا در مواد غذایی پنهان می شوند شامل موارد زیر هستند:

1-سالمونلا

2-لیستریا

3-کمپلوباکتر

4-ایکلای

کودک با خوردن هرغذایی ممکن است به مسمومیت غذایی مبتلا شود.بویژه اگر غذا پخته شده نباشد یا بصورت مناسب نگهداری نشده باشد.

بیشترین مواد غذایی که باعث مسمومیت می شوند شامل این موارد هستند:

1-گوشت

2-مرغ و ماکیان

3-تخم مرغ

4-صدف و میگو

5-سبزیجات شسته نشده مثل کاهو

کودک ممکن است 2 ساعت بعد از خوردن غذای آلوده استفراغ کند.

بعضی اوقات زمان 1تا 2 روزه لازم است تا علائم و نشانه ها ظاهر شود.

معمولا کودک دچار تهوع ,اسهال آبکی و درد معده می شود.

گاهی اوقات تب وجود دارد اما معمولا استفراغ بدون تب شایع تر است.

انسداد روده ای

در شیرخواران  کم سن,افتراغ بین استفراغ و بالاآوردن شیر کمی سخت است.

در استفراغ محتویات معده با فشار بیشتری به بیرون  ریخته می شود.

بالاآوردن شیر معمولا زمان کوتاهی بعد از خوردن شیر ایجاد می شود. پزشکان در تشخیص این مورد به شما کمک می کنند.

بالاآوردن با فشار زیاد در کودکان نادر است .این مورد می تواند نشانگر انسداد روده در کودک باشد.

هم چنین امکان دارد که کودک مبتلا به انسداد پیلور (دریچه معده)باشد.

در این بیماری به علت آنکه دریچه پیلور (دریچه معده) خیلی باریک است شیر قادر به عبور نمی باشد.

هر دو این موارد مسائل جدی هستند که نیاز به ویزیت هرچه سریعتر بیمار توسط پزشک می باشد.

ضربه

کودکان در موارد زیادی  به سرشان ضربه  می زنند, بویژه هنگامی که در حال یادگیری راه رفتن هستند یا وقتی  که بازی و ورزش می کنند.

هر زمانی  که کودک دچار ضربه به سر شده است باید برای بررسی از نظر علائم ضربه مغزی مورد معاینه قرار گیرد.

استفراغ یکی از این علائم است .سایر علائم شامل موارد زیر است:

1-ازدست دادن هوشیاری

2- سردرد

3-کاهش بینایی

4-اختلال در راه رفتن

5- گیجی

6- اشکال در بیدار شدن از خواب

7-بریده بریده حرف زدن

استفراغ و سایر نشا نه ها ممکن است 24 تا 72 ساعت بعد از ضربه ظاهر نشود.

داروها

اگر کودک با معده خالی دارو های خاصی را مصرف کند این امر ممکن است منجربه استفراغ شود.

شایعترین داروهایی که باعث استفراغ می شوند شامل موارد زیر هستند :

1-کدئین

2-اریترومایسین

3- بعضی از دارو های آسم مثل تئوفیلین

4-آهن

5-استامینوفن

6-ایبوپروفن

7- بعضی داروهای کنترل کننده بارداری

بیماری حرکت

هنگامی که مغز کودک شما سیگنالهای مختلفی را درمورد حرکت دریافت میکند این امر ممکن است باعث احساس بیماری و استفراغ شود.

برای مثال کودک ممکن است هنگام تماشای فیلم احساس بیماری کند. چشم های اوحرکت را مشاهده می کند ولی بدن او احساس حرکت ندارد. بیماری ماشین در کودکان زمانیکه خیلی کوچک هستند و از پنجره ماشین بیرون را تماشا  میکنند شایع است.بیماری حرکت معمولا با درد معده و احساس تهوع شروع می شود. بعضی کودکان ممکن است عرق کنند.اشتهای خود را از دست بدهند و تمایلی به غذا خوردن نداشته باشند.

این بیماری یک وضعیت ژنتیکی است .اگر یکی از والدین به این بیماری مبتلا باشد احتمال ابتلا کودک بیشتر می باشد.

میگرن

در حدود 10% از کودکان در سن مدرسه مبتلا به میگرن می باشند.این سردرد می تواند کودکان 18 ماهه را هم مبتلا کند.این بیماری باعث سردرد

می شود,ولی استفراغ هم در کودکی که میگرن دارد بسیار شایع است .کودک هم چنین ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

1-گیجی

2-تهوع

3- حساسیت به صدا بو  و تماس

علت میگرن هنوز مشخص نشده است . این بیماری یک بیماری ژنتیکی است.اگر یکی از والدین میگرن داشته باشد,احتمال ابتلا در کودک 50% می باشد.

اگر هم پدر و هم مادر مبتلا به میگرن باشند. شانس ابتلا کودک تا 75% بالا می رود.

استرس

این یک حقیقت است  که تعدادی از کودکان هنگام استرس استفراغ می کنند. بعضی کودکان بعد از اینکه مدت زمان طولانی  گریه کردند.استفراغ    می کنند.

هنگامی که یک یا دو نوبت استفراغ رخ دهد و  هیچ علامت و نشانه دیگری مثل اسهال و دل درد  وجود نداشته باشد به احتمال قوی استفراغ به علت استرس ایجاد شده است.