آبله مرغان

آوریل 23, 2019 توسط مدیریت0
2-1.jpg

آبله مرغان بیماری شایعی است و اغلب ، کودکان به آن مبتلا می شوند. اگر چه در هر سنی امکان ابتلا وجود دارد. این بیماری معمولا  خود بخود در عرض یک هفته بدون هیچ درمانی  بهبود می یابد . آبله مرغان  با بثورات پوستی  قرمز رنگی  که در هرجای بدن می تواند ظاهر شود آغاز می گردد.سپس  این دانه ها  با مایع پر شده و در نهایت  تاول ها پاره می شوند.این ضایعات ممکن است گسترش یافته یا در منطقه کوچکی باقی بمانند . بدنبال پاره شدن تاول ها روی آن زخم ایجاد می گردد.بعد از ایجاد زخم و دَلمه  روی تاول های پاره شده،  مجدد تاول های جدیدی  ظاهر می شود .

علائم ونشانه ها

علائم ذکر شده در زیر که قبل یا بعد از ظهور بثورات پوستی ایجاد می شود شامل:

1. تب بالای     38`c
  2. درد و احساس ناراحتی و ناخوشی
  3. کاهش اشتها

خارش یکی از شکایات بسیار شایع می باشدو برای کودکانی که به این بیماری  مبتلا می شوند ، حتی اگر تعداد دانه ها زیاد نباشد  بسیار رنج آور است.

آبله مرغان در بزرگسالان بسیار شدیدتر است.

اقداماتی که در کودکان مبتلا باید انجام داد:

کودک باید از رفتن به مدرسه تا خشک  شدن کامل ضایعات امتناع کند.معمولا 5 روز بعد از ظهور اولین بثورات پوستی ،ضایعات کاملا خشک می شود.

1)مایعات زیادی جهت جلوگیری از کم آبی به کودک بنوشانید.(اگر کودک تمایلی به نوشیدن مایعات ندارد ازبستنی یخی استفاده کنید.)

2)جهت درد و تب واحساس ناراحتی از استامینوفن استفاده کنید .

3) شب ها به دستهای کودک دستکش  بپوشانید تا مانع  خاراندن وی شوید.

4) ناخن های کودک را کوتاه کنید.

5)از کرم یا ژل های خنک کننده استفاده کنید.

6) در موارد خارش شدید با تجویز پزشک از آنتی هیستامین  استفاده کنید.

7) با آب خنک کودک را استحمام کرده ،سپس آهسته پوست کودک را خشک کنید.(حوله را روی پوست کودک نکشید)

8)لباسهای گشاد جهت کودک استفاده کنید.

از موارد زیر پرهیز شود:

1.از ایبوپروفن استفاده نشود مگر آنکه با تجویز پزشک باشد،زیرا ممکن است عفونت پوستی شدیدتری ایجاد کند.

2.به کودکان کمتر از16 سال آسپیرین ندهید.

1. کودک با خانم های باردار ،شیرخواران تازه متولد شده و افراد با ضعف سیستم ایمنی تماس نداشته باشد،زیرا این بیماری ممکن است برای آنها خطرناک باشد .

چه زمانی باید با پزشک مشورت شود؟

1. هنگامی که مطمئن نیستید که بیماری کودکتان آبله مرغان است.
  2. پوست اطراف تاول ها ، قرمز، گرم یا دردناک شده است .(که علامت عفونت می باشد )
  3. کودک دچار کم آبی شده است.
  4. درمورد کودک نگران هستید یا امکان بدتر شدن او وجود دارد.

قبل از رفتن به نزد پزشک به منشی اطلاع دهید که احتمال بیماری آبله مرغان برای  کودک مطرح است.آنها ممکن است در صورت در معرض خطر بودن دیگر بیماران وقت ویژه ای برای شما در نظر بگیرند.

چه زمانی  باید اقدام فوری انجام داد؟

1-هنگامی که یک فرد  بزرگسال مبتلا به آبله مرغان شده است.

2- زمانی که یک فرد باردار که قبلا به آبله مرغان مبتلا نشده است در تماس با فرد مبتلا قرار گرفته است.

3-یک فرد  با ضعف سیستم  ایمنی در تماس با فرد مبتلا قرار گرفته است.

4-احتمال می دهید که نوزاد شما به آبله مرغان مبتلا شده است.

ممکن است شما جهت پیشگیری از عوارض بیماری به دارو  نیاز داشته باشید.

دارو درمانی باید در طی 24 ساعت از شروع بثورات آغاز شود.

راههای انتقال :

اگر کودک شما در اتاقی که شخص  مبتلا به آبله مرغان بوده است قرار گیرد امکان ابتلا وجود دارد.

این بیماری  هم چنین بوسیله تماس با لباس فرد مبتلا یا رختخواب او که آغشته به مایع حاصل از تاول می باشد ،قابل انتشار است .

آبله مرغان  برای چه مدت قابل سرایت است؟

این بیماری   از 2 روز قبل از ظهور بثورات تا زمانی که ضایعات کاملا  خشک شوند یعنی حدودا  5 روز  بعد از ظهور نخستین دانه قابل سرایت است.

وقتی کودک در تماس با فرد مبتلا قرار گرفت1تا3 هفته طول می کشد تا نخستین بثورات پوستی ظاهر شود.

واکسن آبله مرغان

هنگامی که فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد و در تماس با فرد مبتلا قرار گرفت نیاز است با مراجعه به مراکز بهداشتی واکسن آبله مرغان دریافت کند.

برای مثال اگر یکی از  والدین کموتراپی(شیمی درمانی)  می شود کودک باید واکسن آبله مرغان دریافت کند.

آبله مرغان و زونا

شما از فرد مبتلا به آبله مرغان زونا نمی گیرید . اگر کودک در تماس با فرد مبتلا به زونا قرار گیرد و سابقه ابتلا به آبله مرغان نداشته باشد ، احتمال ابتلا به آبله مرغان وجود دارد.  اگر فرد مبتلا به آبله مرغان  شود  ویروس در بدن وی باقی می ماند.در مواقعی که سیستم ایمنی  فرد ضعیف شود ویروس مجددا فعال می شود. این شرایط شامل استرس ،شرایط خاص و کموتراپی می باشد.